Op elke werkplek zit er wel eentje. Zo iemand die altijd te laat komt, met de pluimen van een ander zijn werk gaat lopen, steeds je nietjesmachine leent en nooit terugbrengt, of die gewoonweg onaangenaam is in de omgang. De impact van hun gedrag is groot: een domper op de werksfeer, een verminderde tevredenheid op het werk bij collega’s en een negatieve invloed op het algemeen welzijn. Aangezien ze zich soms zelf niet bewust zijn van de frustraties die ze veroorzaken, is het constructief omgaan met dergelijke collega’s een delicate kwestie.
Hoe langer je echter wacht om de situatie aan te pakken, hoe meer de frustratie en negatieve emotie groeien. Negeren is een optie. Actie ondernemen is evenwel de beste manier om een aangenamere werksfeer te creëren voor jezelf op langere termijn. Wat kan je concreet zelf doen?
Je relatie met moeilijke collega’s verbeteren in 4 stappen.
1. Check in bij jezelf
Waarom raakt het gedrag van de collega jou? Wat doet hij of zij dat over jouw grenzen gaat? Als we moeite hebben met iemand, is dat vaak omdat ze ons herinneren aan iemand uit het verleden of aan deeltjes van onszelf die we niet graag zien. Als je de bron van je frustratie kent, dan kan je een situatie makkelijker ontladen.
“Leer om te gaan met mensen zoals ze zijn. Niet zoals jij wil dat ze zijn. Het leven wordt een stuk eenvoudiger als je geen appelsap verwacht van sinaasappels. Rigel J. Dawson”
2. Geef het goede voorbeeld
Voorkom dat je zelf storend gedrag gaat vertonen door je gevoel van ergernis. Als je meer zelfbewust bent en professioneel blijft, kan je door het goede voorbeeld te geven anderen aanzetten tot beter gedrag. Evalueer je eigen houding en handelen tegenover de desbetreffende collega. Erken je fouten. Probeer altijd op een open en respectvolle manier te communiceren. Denk na voor je spreekt, blijf professioneel en wees je altijd bewust van je omgeving.
3. Ga het gesprek aan
Ga je het gesprek over zijn/haar gedrag aan, neem de collega dan even apart als jullie beiden kalm zijn. Probeer dan de situatie duidelijk te benoemen aan de hand van voorbeelden. Gebruik de ‘ik’-vorm. Vanuit jezelf vertrekken kan de collega helpen om de zaken te zien vanuit jouw perspectief. Leg ook duidelijk uit hoe je de zaken liever ziet. Geef de collega ook de tijd om te reageren en luister naar wat hij/zij zegt.
Hij/zij was zich misschien van geen kwaad bewust. Blijf doorvragen en probeer samen tot een constructieve en duurzame oplossing te komen. Wil je het gesprek niet aangaan om welke reden dan ook, beperk dan je interacties met de collega tot je klaar bent om de dialoog te starten.
4. Vraag hulp aan een derde partij
Heeft je gesprek met de collega niets uitgehaald? Vraag dan hulp aan een derde partij. Dat kan je leidinggevende, de vertrouwenspersoon of iemand van HR zijn. Bereid dit gesprek goed voor. Hou je aan feitelijke voorbeelden en bespreek het effect op jou, je zijn en je werk.
Vertel wat je zelf al ondernomen hebt om de situatie te verbeteren. Geef duidelijk aan dat je graag tot een oplossing wilt komen. Spreek met de persoon concreet af binnen welke termijn er actie wordt ondernomen. Dat zal je ook een zekere gemoedsrust geven.
Irritatie, frustratie en soms boosheid kosten veel energie en leiden je enorm af van je werk. Het is dus belangrijk om actie te ondernemen en te streven naar prettigere contacten met al je collega’s. Het zal de algemene werksfeer, je werktevredenheid en je algemeen welzijn alleen maar ten goede komen.
We hopen alvast dat je met onze concrete tips aan de slag kan en wensen je heel veel succes in je verdere carrière.
Beslis je toch om van werkplek te veranderen, dan kan je hier ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen. Aarzel niet om ons te contacteren als je vragen hebt.
Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram.