Sollicitatie tips

Hoe je LinkedIn profiel vindbaar maken voor recruiters

Of je nu beginnend gebruiker of all-star geëngageerde actieve LinkedIn-gebruiker bent, je profiel vindbaar maken voor recruiters en hun aandacht trekken vergt wat moeite en tijd. Naast het bekijken van je profiel bij een kandidaatstelling, zoeken recruiters zoals wij ook actief op LinkedIn naar passende profielen. We willen uiteraard zo snel mogelijk weten of je profiel aansluit bij de jobvereisten en of je openstaat voor een nieuwe uitdaging. Hoe kan jij zorgen dat wij jou vinden en hoe overtuig je ons in een oogopslag om jou te contacteren voor een gesprek?

5 insider tips om jouw profiel vindbaar en overtuigend te maken

1. Volmaak jouw professioneel visitekaartje 

Wat je ook doet op LinkedIn, je naam, foto en headline reizen altijd met je mee. Het is het eerste wat een rekruteerder ziet en jouw uitgelezen kans om een spetterende eerste indruk te maken. Gebruik je echte naam (met eventueel titels) zonder extra toevoegingen. Maak je herkenbaar met een professionele foto die duidelijk je gezicht weergeeft. In dit blogartikel kan je onze onmisbare tips vinden voor de beste foto. Trek de professionele insteek ook door naar je coverfoto. In je headline zien we graag wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Je kan het meeste uit deze maximum 120 karakters halen door je woorden te kiezen op basis van zoektermen. Probeer echt in de verf te zetten wat jou uniek maakt. Vergeet niet dat deze informatie letterlijk wordt weergegeven in Google zoekresultaten. 

2. Optimaliseer je contactinformatie

Maak het recruiters makkelijk om je te vinden en te contacteren. Open alle gewenste communicatiekanalen (telefoon, email, messenger,…) maar verzeker je van de juistheid en professionaliteit (geen partyanimal23@hotmail.com). In de instellingen kan je perfect aangeven welke informatie en content je publiek deelt. Kijk dit goed na en pas dit aan aan jouw wensen. Je LinkedInprofiel krijgt automatisch een URL toegewezen. Deze betekenisloze reeks cijfers en letters kan je zelf aanpassen naar jouw eigen naam. Niet alleen maakt dit je makkelijker vindbaar via Google maar het laat ook toe een mooie URL toe te voegen aan je emailhandtekening en cv.

3. Doorweef je profiel met de juiste trefwoorden

Je samenvatting is de digitale versie van de elevator pitch. Deze eerlijk en persoonlijke tekst, best geschreven in de “ik”-vorm, maakt kort en bondig de brug tussen je verleden en je gewenste toekomst. Waar sta je voor, wat zijn je competenties, wat motiveert je en vooral wat zoek je en wat is je ambitie. Eindig met een call-to-action zoals een open uitnodiging tot connecteren of contact. Recruiters zoeken in trefwoorden dus ga op zoek in jobomschrijvingen naar de termen die best passen bij jouw droomjob. Ook in de functietitel, werkervaring en skills gebruik je best officiële termen. Geef een zo volledig mogelijk beeld (dat perfect overeenkomt met je cv) van alle relevante jobs en activiteiten. Probeer bij een korte opsomming van verantwoordelijkheden en taken steeds jouw specifieke meerwaarde in de verf te zetten. Wees steeds beknopt en werk bijvoorbeeld in bullets zodat de recruiter snel de essentie kan zien.

4. Activeer je profiel 

Je LinkedInprofiel is niet gewoon een virtuele plek om jouw cv te plaatsen. Het geeft je de mogelijkheid om een netwerk uit te bouwen en ook echt actief te gaan deelnemen aan gesprekken. Een netwerk van 50 connecties is een absoluut minimum. Importeer je contacten, zoek vrienden/kennissen/(ex-)collega’s/… op in het netwerk en connecteer met hen. Dat kan automatisch en in bulk of individueel met een fijne persoonlijke boodschap. Sluit je aan bij groepen die aansluiten bij je interesses en ambities, volg personen die je bewondert en bedrijven die je fascineren. Reageer ook op posts en deel wat je interessant vindt. Schrijf ook uit eigen beweging een aanbeveling voor iemand. Niet alleen verschijn je dan in het profiel van die persoon, meestal krijg je dan ook eentje terug. Zo groeit jouw LinkedIn-voetafdruk en geef je de recruiter een kans om een echt beeld van jou te krijgen.

5. Gebruik de functie #opentowork 

Tot slot, en dit is heel belangrijk, activeer de functie #opentowork vanuit je profiel. Zo weten recruiters en je netwerk dat je open staat voor nieuwe vacatures. Je kan opgeven in welke functietitels je geïnteresseerd bent, de gewenste locatie en nog wat extra details. Het is aangeraden om hier zo concreet mogelijk te zijn zodat recruiters je contacteren met vacatures die echt aansluiten bij wat je zoekt. Je kan deze informatie vrijgeven aan enkel rekruteerders of ook aan alle LinkedIn-leden. Kies je voor het laatste, dan verschijnt ook de #opentowork-fotolijst rond je profielfoto. 

Als je op zoek bent naar een nieuwe job heeft LinkedIn als platform een enorme meerwaarde. Het loont zeker om tijd en moeite te investeren in je profiel. Ook naar de toekomst geeft het je een mooie basis om je netwerk doorheen je carrière verder uit te breiden. Een volledig en up-to-date profiel maakt jou vindbaar en overtuigend voor recruiters en je (toekomstige) connecties.

Hopelijk hebben onze tips wat helderheid gebracht in hoe je je profiel voor recruiters makkelijker vindbaar kan maken en hoe je ons kan overtuigen om je uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek. Heel veel succes in je zoektocht naar jouw droomjob!

 

Wil je graag samenwerken met Arcadius voor jouw zoektocht? Ontdek hier wat wij voor jou kunnen betekenen. Aarzel niet om ons te contacteren als je vragen hebt.

Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Instagram.

Recente artikelen

Inloggen

Arcadius gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.